woensdag 17 mei 2023

De ware pionier

 

Friesland, Zwolle, Haarlem en Amsterdam

overal vandaan zowat

stroomde deze stad

vol met nieuwe bewoners.

Dromers, pioniers, geen gevestigde orde,

samen opnieuw starten en elke horde

met nieuwe buren overwinnen.

Met elkaar iets nieuws beginnen.

 

Veel veranderde door de jaren heen,

werd verplaatst of verdween.

Maar de geest,

geliefd en gevreesd,

die ooit maakte wat nu is en is geweest,

de geest van Lely, de visionair

wiens plan zo vaak ordinair

werd afgedaan als slecht idee

DIE geest dragen wij met ons mee.

 

De geest die land op water won

DIE geest als onuitputtelijke bron,

voor een ieder die hier begint of ooit begon.

De geest voor wie op zoek is naar een eigen plek

om te landen, een warm welkom, een nieuwe stek.

 

En als je mij dan vraagt

Wat is dat typisch Lelystad?

dan kan ik zeggen De Cantine, Fietsbrug Anaconda

Exposure of theater Agora

 

Gebouwen maken het gezicht van de stad,

maar voor mij is typisch Lelystad

De geest die leeft in de harten hier;

de geest van de ware pionier.

Schrijver

  De kwetsbaarheid voorbij is het tijd voor mij om niet langer minder te accepteren want alleen ik kan het tij doen keren.   Van eb ...